Hur tydliggör du vilka utmaningar ditt lärosäte har vid utvecklingen av distansutbildning och hur kan du adressera utmaningarna? Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har hittat svaren inom sitt distansprojekt, ett av åtta utvecklingsprojekt under 2022. De har genomfört ett internt arbete med att identifiera utmaningar för ett lärosäte vid utvecklingen av distansutbildning som resulterat i tretton identifierade utmaningar. I ett samarbete med övriga utvecklingsprojekt har BTH även samlat förslag på lösningar för utmaningarna.
Den 2 februari höll BTH en workshop online med fokus på tre av utmaningarna.
- Studentrespons: Lärare ser inte studenters reaktioner online och får ingen uppfattning av om budskap går fram.
- Upfrontinvesteringar: Resurskrävande initialt arbete vid distansutbildningar, till exempel ta fram föreläsningar och lärmaterial av hög kvalitet.
- Social distans: Studenter känner inte varandra och har därför svagare band att bidra till varandras lärande.
- Taggar
-